torsdag 12 november 2009

Elmotor inlyft

Då bensinmotorn skiljts från växellådan monterades elmotorn på växellådan. Trots att jag i början planerade att ha kvar kopplingen då det framstod som det enklaste alternativet togs kopplingen bort, eftersom det visade sig vara klart lättare. Kopplingen behövs dessutom inte eftersom elmotorn har högt vridmoment redan vid 0 rpm, och klarar maximalt 7000 rpm. Troligtvis behövs endast 2:ans och/eller 3:ans växel. Back sköts elektronisk genom att vända på fältströmmen varvid dess magnetfält i motorn byter polaritet.

Motorn bultmönster passar som planerat på växellådan och axlarnas diameter och splines passar i ryckutjämnaren. Vid monteringen visar det sig dock att växellådans axel och motorns axel i kombination med ryckutjämnaren ger ett mellanrum på lite mindre än 1 dm mellan motor och växellåda. Den enklaste lösningen är att bygga/ låta bygga en distans. En mer komplicerad lösning är att modifiera motorns och/eller växellådans axel/axlar för att passa ihop. Jag ska försöka höra med någon mer kunnig om vad som blir bäst. En växellåda som passar är dock den bästa lösningen.

Att lyfta in elmotorn var betydligt lättare än att lyfta ut elmotorn tack vare dess lägre vikt och volym, men var ändå knepigt att göra ensam och med en hemmabyggd motorlyft. Med mycket våld och tålamod fick jag fast växellådans fästen och framaxlarna i differentialen och kunde skruva fast vänster länkarm igen. Tidsåtgång ca 4 timmar.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar