Här syns axelns yttre ände, som alltså kan röra sig för långt utåt.
Jag började med att skruva isär växellådan för att kunna se problemets omfattning och mäta avstånd.
Man kan se att kugghjulen slår i varandra. det inre kugghjulet på axeln med problemet (till höger) har fått någon millimeter nedslipad i kanten. Annars är växellådan intakt.
Här är rullagret som axeln roterar i. Det här hålet måste täppas igen med lämplig distans för att hålla axeln på plats. Jag hittade en bricka som passade perfekt i hålet, men ytterligare behövdes för distansens skull.
Den andra brickan var jag tvungen att såga av för att passa in bakom rullagret (den är nedslipad och slår inte i rullagret) och ge rätt distans för axeln. Dessutom ger den mer stöd i sidled då den inte vilar på samma metallkant som den yttre brickan.
Yttre brickan monterad och kanten som den inre delvis vilar på är synlig.
Den inre brickan är monterad och vilar på den yttre och på metallkanten. Som synes sitter den delvis bakom rullagret.
En mindre bricka och en gummibricka i mitten håller tillsammans med lite fett delarna på plats inför monteringen.
Kugghjulen slår nu inte längre i varandra (det ser ut som om axeln sitter för långt in, men den fjädrar lätt på plats vid lite tryck och kommer alltså sitta rätt när växellådan är ihopskruvad).
För att inte samma fel ska kunna uppstå igen monterar jag ett yttre plattjärn som lätt kan motstå sidokrafterna (till skillnad från den lilla yttersta metallkanten som verkar ha gett vika).
En bit gummi från en hockeypuck ser till att ingen olja läcker ut och ger ett jämnt tryck. Bredvid syns axeln som motorn driver.
Tidsåtgången var ca 4 timmar inklusive demonteringen av drivaxlarna.
Tidsåtgången var ca 4 timmar inklusive demonteringen av drivaxlarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar