tisdag 25 augusti 2009

Elmotor inköpt!

En elmotor av typen sepex (alltså utan permanentmagneter; både ankare och lindningarna består av elektromagneter) inköpt för 1500 kr. Effekten är ca 16 200 W vid 108 v, motsvarande 22 hk. Toppeffekten ska enligt uppgift dock ligga runt 20 000 W (27 hk) under ett kortare tidsintervall. 


Då den inte har permanentmagneter måste den matas med ström dels till lindningarna och även till ankaret. Strömtillförseln styrs av en kontrollenhet gjord för ändamålet, dock ej inköpt än, och ström kommer från 9 seriekopplade 12 v batterier. 


Elmotorn (i bakgrunden vinterdäcken)

1 kommentar:

  1. Hej Jocke,
    Ser bra ut faktiskt. Jag skulle kanske satsa på Curtis sep-ex controller eftersom de finns i Sverige men det är smak sak. När du pressar kablar va mkt observant att du inte skadar koppar kabelskor.
    Jag har sett att du har redan handlat batterier. Som jag ser från bild de är fabrikat Dyno. Mitt förslag till dig är prova och återköpa om du kan! De batterierna har ståt så länge att de kommer att tappa kapacitet efter 50 urladdningar. Samma har hänt till mig och 5-6 andra personer som byggde elbilar. Du kan läsa mer på: www.evalbum.com/2078.
    Du kan börja och samla dokumentation från dag 1. Du behöver EMC dokument för alla nya delar som du monterar i bilen. Hitta Volvos elektriska vakuum pump för bromsar från skrot och kontakta närmaste Volvo service som kan intyga att bromsar fungera som de ska. Hitta detaljerade beskrivning för max vikt per axel, altså max fram och back axel belastning och placera batterierna enligt detta. Du, jag tänker inte skrämma dig, jag skulle bara hjälpa eftersom jag fick världens problem och besikta min bil. Lycka till med projekt.
    Med vänlig hälsning
    Admir

    SvaraRadera