söndag 3 januari 2010

Kabeldragning

Jag har nu permanent dragit alla kablar, både starkströmskablarna från batterier till hackare och motor, men också svagströmskablarna till reglage etcetera till förarutrymmet.

Alla kablarna är skyddade av plasthöljen (diverse slangar och rör) för att undvika mekanisk skada och därav kortslutning. Jag lät alla kablarna löpa samma väg under bilen eftersom det fanns ett praktiskt skyddat utrymmet under bilen att använda. Kablar som ska in till förarutrymmet drogs in genom hålet där växelspaken satt, vilket innebär att jag inte behövde göra några nya hål för kabeldragningen.

Det ser trassligt ut, men tack vare färgkodningen, storleken och grupperingen är det lätt att hålla ordning på vilken kabel som gör vad. Kablar som har dragits in till kupén är: 230 VAC till laddarna (samt kupévärmare), fram/back och på/av samt några fler reglage till hackaren, på/av till relä för motorns fläkt och kablar som visar laddningens status för både 12 v systemet och 120 v systemet.


Kablarna dras in till kupén via växelspakens forna fäste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar