måndag 7 september 2009

Efterforskningar

Jag har nu ägnat många timmar åt att leta väsentliga fakta om delar och processen, och jag tror, tack vare tips från "Julle" att jag nu har den informationen som krävs. På ett forum för elbilsintresserade har jag fått mycket råd och tips angående komponenter. Jag har även kontaktat ABB, som tillverkat motorn, och lyckats få tag i informationsdokument till den. Renault (som beställt motorn) kunde dock inte ge mig mycket information. Inte heller det norska företaget Eldrive, som tillverkat kontrollenheten (även kallad "hackare") för Renault kunde hjälpa mig, då de bytt lokal och slängt många viktiga dokument.
Det väsentligaste är att motorns fältström behöver regleras beroende av motorns varvtal. Motorn har inbyggd varvtalsgivare, samt temperaturgivare. Kontrollenheten måste programmeras så att motorn får 10 A genom fältet vid 0-1935 RPM, och 2,5 från 1936-7000 (maxvarvtal) RPM. För att göra övergången mjukare bör fältet dock sänkas linjärt från 10 A vid 1800 RPM, till 2,5 A vid 2200 A. Från ABB:s faktablad framgår den maximala fältströmmen, men varken den minimala eller kurvans utseende. En mycket kunnig man, "Julle" hjälpte mig med dess utseende. Tack också till Caroline Magnusson. 

Tidsåtgången för informationsletande, mail- och telefonkonversationer uppskattas till minst tio timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar