tisdag 8 september 2009

Laddare och ackumulatorer beställda

Då det inte har funnits laddare för 108 V, vilket motorn är byggd för, har jag beslutat att använda 120 V. Alltså tio stycken tolv volt ackumulatorer i serie, samt ett för bilens befintliga elsystem. Detta ska troligtvis fungera bra då motorn har en hel del överkapacitet. Jag har nu beställt en laddare från Kelly Controls i USA, för just 120 V, vilken ger 8 A. Med en kapacitet på 105 Ah betyder det att det tar mer än tretton timmar att ladda fullt från tomma ackumulatorer. Dock bör man sällan köra ackumulatorerna helt tomma; mer vanligt är till ungefär halva laddningen, varför 8 A bör duga. Kostnaden för laddaren är 3358 kr, inklusive frakt. 
Batterier är beställda från Batteriexpressen i Stockholm, elva deep-cycle blyackumulatorer, 12 V, Ah för totalt 12650 kr, inkluderat frakt. Stort tack till Batteriexpressen för sponsringen i och med att jag fick blyackumulatorerna betydligt billigare. Deras kundtjänst och informationssida har också stått till tjänst med mycket bra information. Deep-cycle ackumulatorerna (traktionära batterier) är bland annat gjorda med extra tjocka elektroder för att klara upprepade djupa i- och urladdningar, och kommer alltså hålla betydligt längre för elbilsdrift än vanliga startackumulatorer i en elbil.
De väger ca 27 kg st, alltså nästan 300 kg ackumulatorer kommer att sitta i bilen. Så många ackumulatorer som möjligt hängs under bilen, där bensintanken nu sitter, för att ge en låg tyngdpunkt nära mitten. De som inte får plats kan till exempel placeras i motorrummet, där mer plats kommer finnas än tidigare, eller bagagerummet. Möjligtvis kan det finnas plats under bilen på andra platser. Under baksätet ska jag försöka såga upp en inspektionslucka för att kunna fylla på vatten med mera i ackumulatorerna.

Nu har delar till elbilen alltså kostat totalt: 1500+2500+12650+3358= 20 008 kr. Med en budget på 30 000 kr lämnas 10 000 kr till hackare, 12 v laddare och övriga delar. Projektet överskrider förhoppningsvis inte budgeten mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar