lördag 13 februari 2010

Batteriproblem - obalans

Jag har upptäckt att batterierna har blivit obalanserade. Medan 7 av tio batterier låg på ungefär 12,5 v var ett batteri nere på 11,5, ett annat på 11,0 och det sista 10,4 v.

Alla batterier var fulladdade innan, och jag har även kontrollerat laddningen efter det. Trots att samma ström går genom alla batterier har 3 urladdats mycket mer. Det verkar alltså som om 3 av dem är i dåligt skick. Jag håller nu på att försöka utjämna laddningen med hjälp av en separat laddare på de 3 dåliga batterierna, men om det inte fungerar utan batterierna verkligen är dåliga kommer jag kräva nya av batteriexpressen.

5 kommentarer:

  1. Det här är samma problematik som vi har med Cliobilarna, och det beror på att de är lite ojämna sedan produktionen (vilket är svårt att undvika), samt att de kanske inte är gjorda för att laddas ur så hårt. Fungerar det inte med att ladda dem separat kan du alltid sätta övervakning på det sämsta batteriet och se till att du inte kör bilen längre än till det batteriets lägsta gräns. Med tanke på att din bil redan har kort räckvidd kanske det är svårt. Med nickelcadmium kan det fungera att överladda och cykla dem några gånger. Dock kanske jag inte kan uttrycka mig i frågan eftersom jag inte är expert på blybatterier. Lycka till

    SvaraRadera
  2. Tack, jag tror det kan hjälpa att köra balanseringsladdning några gånger (då överladdar man). Det konstiga är att det är så pass stor obalans när de ändå var fulladdade och balanserade i början, plus att jag har haft rätt så bra koll på batterierna...

    Jag undrar om det bara visar sig när man har laddat ur ganska mycket, och inte syns när det är fulladdat?

    SvaraRadera
  3. För att kunna se ojämnheten i batterierna krävs det ofta att man kör ut dem ganska djupt. Att skillnaden framträder just när batterierna är nästan tomma är inte konstigt. Om de inte är helt kassa så brukar de verka ganska jämna när de är fulladdade.

    SvaraRadera
  4. Forkenswiften (säger jag som att _alla_ vet vad det är för bil) har en LED-batterimätare för varje batteri, se: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/electric-car-conversion-project-forkenswift-33-66.html#post24189 kan det vara något?

    SvaraRadera
  5. Ja, jag kommer så småningom skaffa en sådan eller något liknande. Just nu bygger jag en batteribalanserare av shunt-typ med zenerdioder för att de ska ha lättare att balansera sig vid laddningen. Jag följer en smart och enkel konstruktion härifrån: http://teva2.com/projects.htm

    SvaraRadera