torsdag 25 februari 2010

Isolering, koppling, laddkabel, grill

De främre batterierna har nu fått sin isolering av glasfiberull. Glasfiberull har fördelarna att vara billigt, lätt, välisolerande och samtidigt mycket brandsäkert, men isolerar dock inte lika bra som till exempel liggunderlagsmaterial (som brinner alltför väl) i fuktigt tillstånd. Därför kommer jag försöka fästa skyddsplåtar under bilen för att förhindra vattenstänk etcetera mot underrede och batterier. Förhoppningsvis kommer värmen som batterierna producerar vid laddning och körning räcka för att hålla dem tillräckligt varma. Efter en del körning har jag nu konstaterat att värmen från laddning och körning räcker väl för att hålla batterierna tillräckligt (15-25°C) varma.



Jag har även tagit bort kopplingspedalen eftersom kopplingen är demonterad.

Laddkabeln till bilen har dragits till tankluckans plats och är skyddad av locket. Jag valde att sätta laddkabeln där och inte i bilens front (såsom är standard för motorvärmare) dels för att den hamnar i en mycket bekvämare höjd, men också för att det är en logiskt plats att ha "bränslepåfyllningen" på.



Vid bilens front har jag täckt för grillen för att minska luftmotstånd och hindra regn och stänk från att nå hackaren, isolering och andra detaljer.


3 kommentarer:

  1. Som du vet älskar jag ditt bygge och skulle gärna göra ett själv om jag hade chansen. MEN! Vissa delar av bygget ser ut att vara väldigt skabbigt byggda, något jag tror besiktningen kan ha vissa synpunkter på. Till exempel värmesystemet med hårfönen, isoleringen på batterierna och stickkontakten för laddaren...
    Har du varit i kontakt med SFRO/Bilprovningen om dina "speciallösningar"? Säger inte detta för att racka ner på dig utan för att det kan bli tråkigt att göra om saker när bilen fått ett fyllt A4 på reg.besiktningen.

    SvaraRadera
  2. @Fredrik
    Det är lungt! Silvertejp löser alla problem!
    /Erik

    SvaraRadera
  3. Jag vet precis vad du menar, och jag är orolig för samma sak. Jag hade gärna gjort det mycket snyggare om jag bara haft tiden (och kanske en svets). Nu var det ju trots allt ett lågbudgetbygge, och jag "hade" egentligen inte mer än 100 timmar på mig (har väl använt kanske 200). Stickkontakten har jag planerat att förbättra, så den sitter fast och inte hänger i kableln (den slits ju-inte bra), och isoleringen var från början tänkt att vara tillfällig. När isoleringen nu funkar så bra som den gör vet jag inte om jag kommer fixa bättre isolering. Trots allt fungerar ju mina slafsbyggen tillräckligt bra.

    Vissa andra detaljer kommer också att fixas, till exempel kabelhärvan med brytare som för tillfället ligger i förarutrymmet. Prioritet 1 är dock att få hackaren att funka som jag vill!

    Jag har inte pratat specifikt om mina speciallösningar, men jag har kontaktat dem och kollat upp lite saker jag måste fixa, till exempel en låda med ventilering till batterierna i bakluckan. Frågan är ju om de går på utseendet... Allting är ju robust och fungerar bra. Jag har ingen tidigare erfarenhet av att besiktiga bilar, detta är min första bil.

    SvaraRadera