tisdag 9 februari 2010

Elvärme för vindruta

Jag hittade en hårtork som någon kastat för att sladden var av. Från början tänkte jag bara använda dess värmeslingor, men fann vid isärtagningen att motorn var gjord för likström (det vill säga jag såg fyra dioder i en likriktarbrygga till motorn). Jag monterade en diod på ena anslutningen till hårtorken och kopplade in i vägguttaget, och det visar sig att den fungerar bra på likström, men självklart blir effekten inte lika stor på 120 VDC som på 230 VAC. Effekten var specificerad till 300 W, vilket innebär att jag kommer ha lite mer än 150 W värme i bilen när fläkten går på huvudbatteriet. En liten effekt har dock fördelen att den drar lite ström, och ett test visade att 150 W räcker för att tina vindrutan (bilen är dock fortfarande kall).

Värmeslingor och fläkt från hårtorken monterades på en böjbar arm och sattes fast vid instrumentbrädan för att kunna riktas mot vindrutan (eller var man nu vill ha den). Tre strömbrytare är kopplade så att man kan ha värmefläkten igång även via elnätet när bilen laddar, på antingen 230 VAC, eller via en diod ca 110 VDC, och få en lite varmare bil när man ska åka iväg.


Värmefläkt, kanske inte så snyggt, men fungerar bra. 



Kopplingsschema för bilens värme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar