söndag 14 mars 2010

Batteribalansering och -övervakning

Jag har byggt 10 stycken (en till varje batteri) batteribalanserare, som fungerar genom att två zenerdioder börjar leda ström genom ett effektmotstånd när batteriet har nått 13,6 volt. Ungefär 0,2 A kommer då att gå förbi batteriet, och de batterier som ännu inte har nått lika hög spänning kommer alltså laddas med lite mer ström, och ha en chans att återhämta sig. Eftersom zenerdioderna inte börjar leda ström i backriktningen förrän vid 13,6 volt kommer alla batterierna ladda lika mycket som innan under laddningens början. Det är inte förrän i slutskedet, då batterierna ändå mottager mycket mindre ström som motstånden börjar bränna energi. Batterierna bör och kommer inte urladdas genom balanserarna. Jag följde ett kopplingsschema av Lee Hart som jag fann via diyelectriccar.com: http://teva2.com/projects.htm#batbal, men lade till en lysdiod för att se när den börjar leda ström, samt bytte glödlampa mot effektmostånd (R1) på 5 Ω. 
Batteribalanserare

En nästan färdigbyggd batteribalanserare






Jag har även beställt komponenter från electrokit till 10 stycken voltmätare, där 10 lysdioder visar spänningen över varje batteri, så att man vid körning inte överbelastar något batteri, samt mycket lättare kan se om något batteri skulle vara dåligt. Intentionen att bygga/köpa något liknande fanns länge, men jag fick tipset om denna konstruktion av Fredrik, tack. Instruktioner och kopplingschema fanns på http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor-part-2



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar