tisdag 23 mars 2010

Utvärdering av Kulturkaféet

Som projektpresentation ställde jag ut i HB. Det var svårt att finna plats eftersom det var nästan fullt, men jag lyckades få en pappvägg och ett bord. På väggen satte jag upp ritningar och bilder, och jag hade lite småsaker på bordet, såsom en grov kabel (70mm^2) och en hemmabyggd PWM motorstyrning, som folk fick testa att styra en liten elmotor med. I början var det inte så många som stannade och pratade, men efter ett tag kom det allt fler intresserade, med frågor dels om bilens prestanda såsom räckvidd och laddtid, men också om själva processen. Många blev förvånade när de hörde att jag faktiskt fått bilen att fungera, men blev även lite besvikna på den korta räckvidden. Jag förklarade dock att det är lätt att få längre räckvidd, bara man har råd med bättre batterier. Carolines elbil går till exempel mer än dubbelt så långt. Jag fick även gå in på lite mer tekniska detaljer, såsom hur motorn styrs (pulsbreddsmodulering) och motors effekt.

De två andra projekt jag fattade tycke för var Jessicas fotografier och, föga förvånande, Carolines elbil.

Syfte: Jessicas fotoprojekt gick ut på att lära sig fotografera.
Metod: Från att i princip inte ha kunnat något alls om kameror har hon genom att läsa foto-böcker och guider lärt sig mycket om hur man fotograferar.
Resultat & tankar: Bilderna Jessica ställde ut i HB innan projektet och de hon ställde ut under det var alla mycket lyckade. Det märks att hon har lärt sig väldigt mycket om fotografering, och att hon kan applicera sin kunskap i verkligheten. Jag samtalade en del med henne om fotografering, och vi hade några intressanta tekniska diskussioner. Att jag valde Jessicas projekt beror på att jag själv är intresserad av fotografering och jag anser att jag kan avgöra att hon faktiskt har lyckats lära sig en hel del. En parallell till mitt projekt är att även jag har lärt mig väldigt mycket inom ett för mig tidigare relativt okänt ämne: elbilar. Numera har jag stor kännedom om elbilar, förutom att konvertera en som mitt projekt ju gick ut på.

Syfte: Carolines projekt var att skriva en handhavandemanual till renault clio electrique, samt iordningställa en sådan bil till gott skick.
Metod: Caroline har genom noggrann efterforskning och intervjuer sållat ut vad som behöver vara i manualen, samlat informationen och skrivit en lättfattlig liten broschyr. Hon köpte också en elbil som saknade många delar, och iordningställde denna med mycket hårt arbete.
Resultat & tankar: Carolines elbil passerade besiktningen och fungerar nu mycket bra, hon har alltså lyckats mycket väl med att iordningställa bilen. Hennes manual innehåller mycket relevant information om de områden den behövs. Jag saknar dock djup i manualen. Den tar mest upp hur man utför service etc. på den specifika elbilen renault clio, vilket den gör mycket bra, men jag hade gärna sett lite fördjupning, såsom mer om hur batterierna, hackaren och allt annat fungerar tekniskt. Samtidigt förstår jag att det är mer än de flesta vill och behöver känna till. Det är inte svårt att dra paralleller från Carolines projekt till mitt eget. Hon har liksom jag sett till att fixa en elbil. Skillnaden är att hennes grundar sig på en fabriksbyggd elbil, och hon har därför inte behövt bygga om så mycket. Istället har hon kompletterat vad som fattades. Framförallt hennes bättre batterier gör att hennes elbil har betydligt bättre räckvidd än min, och är därför bättre. Tack vare att Carolines bil har samma växellåda och motor som min har vi kunnat byta idéer, och framförallt har jag tjänat på hennes många kontakter med elbilskunniga. Utan hjälp från Julle och Carolines far hade projektet nog inte gått vägen.

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för en intressant blog!

    Med tanke på hur många som blev fundersamma överräckvidden, hur lång är den?

    SvaraRadera
  2. Ingen vet ännu säkert. Men den kommer vara under 40 km. Jag vet också att den är över 15 km, nu på vintern antagligen inte mycket över 30 km.

    SvaraRadera