måndag 15 mars 2010

Hackare och fältström

Jag har pratat med Elektrosistem om varför min hackare inte gör som den ska, och det visar sig att det skett ett missförstånd. Vad som skulle ha varit en krets för att styra fälströmmen efter varvtal (rpm-chippet) begränsar endast motorns varvtal till 7000 rpm, (maxhastighet) vilket kortet också skulle göra, dock inte endast. Jag citerar mailet: 




"I feel it is not clear to you how the card operates.
The card is used to limit RPM.
It acts directly on the pot modulation.
If the car reaches a too high speed (in your case you asked to fix max speed
at 7000 rpm) the cards acts and the pot supplies a lower voltage, this means
the car decelerates, the speed is reduced and rpm also are reduced.
In addition when the car is going downhill for instance in order to limit
the rpm the controller can also brake." 


Detta är vad jag försökte få dem att bygga: 


"I have now the data I need to program the controller:  From 0-1935 RPM, the field current is constant at 10 A. When the engine reaches 1936 RPM and up (max. 7000 RPM) the field current is constant at 2,5 A. The engine performance will probably be smoother if you can program slope between about 1800 RPM and 2200 RPM where the field current decreases from 10 to 2,5 A."


Efter att jag fick mailet var det ju solklart vad som gjorde att bilen inte gick som den skulle. Jag testade att koppla in ett motstånd (hemmabyggt av motståndstråd) på ca 25 Ω i serie med fältet. När strömmen genom frånslag av en strömbrytare då tvingas gå genom motståndet minskar fältströmmen och motorn kan nå högre varvtal. 200-300 W effekt brändes i motståndet, varför jag tänker bygga en pulsbreddsmoduleringenhet för att styra fältströmmen. Detta ger som bekant minimala förluster, samt ger möjligheten att steglöst öka och minska fälströmmen. Den röda enheten är den som ska byggas till: 


Jag har hittat ritningar till pulsbreddsmodulering bland annat här: http://www.circuitlake.com/simple-pwm-controller-based-on-ic-555.html. För att kretsen skall klara av att bryta 10 A vid 120 VDC kommer jag låta den styra en eller flera MOSFETS (kraftfulla transistorer), som i sin tur pulsar fram strömmen till motorns fält. Jag kommer också placera kondensatorer efter PWM modulen för att jämna ut strömmen. Detta är viktigt för att motorns magnetiska fält inte ska hinna kollapsa mellan pulserna. Delar till pulsbreddsmoduleringen samt till LED-bargraphen för alla 10 batterier är beställda och på väg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar