torsdag 5 november 2009

Första batterikorgen halvfärdig, isolering vald

Jag har börjat bygga på batterikorgen som skall sitta på bensintanken nuvarande plats. Den är tänkt att innehålla 6 st batterier och är gjord av 2-3mm tjocka stålprofiler hopsatta med m5 och m6 bultar/muttrar. Att svetsa hade naturligtvis varit det bästa, men jag har inte tillgång till svets, och kan inte heller svetsa. Stålet är målat med två lager rostskyddsfärg. I botten satte jag fast filttyg för att dämpa vibrationerna från bilen. För att batterierna skall klara vintern bättre kommer batterikorgen vara isolerad. När ackumulatorerna laddas blir de varma, likaså när de körs. Värmen försvinner ju inte alls lika fort om batterierna är isolerade. Jag hoppas på att den värmen kommer räcka för att hålla dem vid en acceptabel temperatur. Det optimala är  är om de kan hålla sig inom +15-38°C enligt tillverkaren.

Jag har valt att använda glasfiberull som isolering. Det är mycket billigt och lättarbetat samtidigt som isoleringsförmågan är mycket god och materialet är obrännbart. Nackdelen med glasfiberull är att det klia vid kontakt med huden. Jag har fått tips om att använda liggunderlagsmaterial, som dock har nackdelen att både kunna smälta och brinna, samtidigt som det är dyrare om man vill uppnå samma isoleringsgrad. Fördelen är att det klarar vatten bättre utan att tappa isoleringsförmåga.

Tidsåtgång ca 5 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar