onsdag 25 november 2009

Växellåda och elmotor monterade (igen)

Jag lyfte ut den gamla växellådan och elmotorn i motorrummet och skruvade isär dem. Jag passade på att fylla på nytt kullagerfett i motorn axellager.



För att kunna komma åt det bakre lagret var jag tvungen att försiktigt borra ett litet hål 20 mm från axeln centrum enligt instruktioner. Med en spruta kunde jag trycka in fett innanför gummittätningen.

Motorn och växellådan passar nu som väntat perfekt. Tack Lars!
















Motorn bultas fast i den nya växellådan. Sedan lyftes de båda på plats i motorn och drivaxlarna monteras i differentialen. Jag kommer att behöva bygga några nya motorfästen, men annars passar växellådan bra. Det beror på att volvo 440 är byggd med samma växellådestandard som renault clio (som motorn och växellådan kommer från).


























Block och talja fungerar som motorlyft (brottstyrka >500 kg). Bilen rullas in under motorn som sänks ned och fästs.

Tidsåtgång ca 4 timmar inkluderat demontering av motor och växellåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar