tisdag 3 november 2009

Kylning, hackare och bilstereo

Imorgon (dvs onsdag 4/11) beräknar elektrosistem att vara helt klara med mitt fartreglage, inklusive chippet som styr fältströmmen. Det är senare än beräknat, dels för att det uppstod en komplikation (se inlägget om hall-sensorn), men också för att chippet inte fanns på lager utan måste specialbeställas. Jag bör senast ha kontrollern nästa vecka.

Jag har även fått tag i en hel del både kraftiga och svagare fläktar som kommer användas till motorns och fartreglagets kylning. Eventuellt monterar jag små fläktar i batterikorgarna för att cirkulera bort knallgas som kan produceras vid laddningen.

Jag tackar Erik för två mycket bra datorfäktar jag fick gratis! Jag har även fått en bilstereo med cd-spelare gratis av Erik. Tack igen! Eftersom bilen nuvarande högtalare är i dåligt skick kommer jag byta ut dem mot högtalarelementen från en slaktad stereo.

För att inte behöva köra fläktarna på full hastighet hela tiden byggde jag en omkopplare som med en 2-polig on-on strömbrytare växlar mellan att ha två fläktar seriekopplade eller parallellkopplade. Detta kräver för god funktion naturligtvis att fläktarna har ungefär lika resistans vid seriekopplingen.



Tidsåtgång för byggandet av alla fläktar: ca. 1 timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar