söndag 6 december 2009

Andra batterikorgen färdigbyggd

Från början ville jag inte kompromissa med bagageutrymmet, men när det visade sig att endast två batterier får plats under sätet tvangs jag placera tre batterier i bagageluckan (övriga sex plus originalbatteriet får plats under motorhuven). Jag började även här med att bygga en ram som håller batterierna på plats, nu av T-stål, 3*30*30 mm. Batterierna placerades på längden, precis bakom baksätets ryggstöd, alldeles över bakaxeln, dels för krocksäkerhetens skull, men också för tyngdpunktens, enkelhetens samt åtkomlighetens skull. Det kunde möjligtvis ha gått att placera batterierna i utrymmet för reservhjul (med vissa modifikationer), men det utrymmet ville jag ha kvar.

För att hålla fast batterierna vid eventuell krock böjde jag till ett plattstål, fäst längre bak, som går framför batteriernas överdelar och hindrar dem från att kastas in i ryggstödet. Batterierna fästes i höjdled även här med spikband som bultades ihop. Sedan tillkommer isoleringen.


Ramen färdig



Två av tre batterier (resten ligger hemma).
Notera plattstålet bakom ryggstöden (nedfällda).

Tidsåtgång: ca 3 timmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar