onsdag 23 december 2009

Oljeläckage

Jag hittade häromdagen ett oljeläckage från växellådan. Först befarade jag att det var min lagning som inte hållit, men det visade sig vara en gummidamask som hade två små hål. Jag lyckades täta till hålen tillfälligt med en gammal cykelslang och väldigt mycket vulkaniseringsklister, så nu läcker det inte mer olja på farmors garagegolv.

De snedställda kugghjulen i växellådan ger en lateral kraft vid körning, vilket troligtvis orsakade haveriet från början. Motorns rotor roterar åt samma håll som bilen hjul vid körning, och ser man efter i växellådan är det endast lateral kraft mot lagningen vid backning, varför lagningen bör hålla ett bra tag.

Kabeldragningen har fortsatt och jag jobbar på skyddsplåtar och isolering till batterierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar