torsdag 10 december 2009

Fartreglage, 12 v laddare och kabeldragning

Jag har nu monterat potentiometern till gasvajern med två fjädrar som ser till att den återgår till noll-läget när man släpper gasen. Jag har även monterat 12-volt laddaren. Den fick plats bredvid 12-volt batteriet, under fartreglaget. Tidsåtgången var ca 3 timmar räknat med byggandet av potentiometerlådan. 


Potentiometern ansluten till gasvajern
Undertill syns 12-v laddaren

För att underlätta åtkomst under byggandet monterade jag av motorhuven och diverse andra skyddsplåtar /plaster. Värmesköldarna kommer jag inte montera på igen eftersom det inte finns någon värme att skydda mot, medan jag har monterat motorhuven och plastskydden. 

Jag har även börjat dra kablarna i bilen. Jag låter dem gå i ett stort plaströr placerat i mittentunneln under bilen för att skydda dem. Förhoppningsvis hinner jag bogsera hem den ikväll för att montera de sista batterierna och hackaren, och kanske till och med provstarta! 

Det är dock fortfarande mycket kvar att göra innan bilen kan betraktas som färdig. Alla reglage ska monteras och kablarna till dem dras. Monitorn måste monteras väl synlig, batterikorgarna måste isoleras och undersidan av bilen ska få skyddsplåtar. Dessutom, efter att ha varit i kontakt med bilprovningen, fick jag reda på att batterierna i bakluckan (tre stycken) måste vara inneslutna i en ventilerad låda, som jag alltså måste se till att bygga. Det blir också en tur till skroten för att slänga det som inte har något värde, men jag försöker sälja så mycket som möjligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar