tisdag 8 december 2009

Batterikorgar under motorhuven klara

Jag hade innan färdigställt en batterikorg för sex batterier som skulle sitta under baksätet, men eftersom där bara fanns utrymme för två kom den ej till sin tänkta användning. Det visar sig lyckligtvis nog att utrymmet under motorhuven är större än planerat, varför det (med lite våld och vilja) får plats sex batterier utöver originalbatteriet.

Jag återanvände den färdiga korgen genom att såga den i två delar, varpå två stycken korgar för vardera tre batterier erhölls.


Itusågad

Korgarna passar sedan bra under motorhuven. Jag ser till att sätta dem lättåtkomligt för service och inspektionens skull - alltså inga batterier under varandra så att man måste montera bort allting för att komma år dem. Jag behövde vända på motorfläkten för att få plats.



Inpassning och planering.

Eftersom korgarna redan var färdiga behövde jag bara fästa in dem, vilket dock var lättare sagt än gjort. Jag såg till att använda så många olika fästpunkter som möjligt för att fördela vikten (nästan 180 kg totalt!) på många bultar och över en stor plåtarea som möjligt. Jag började med ett plattjärn horisontellt  under den bakre korgen för att hålla den på plats i längdled. Sedan fästes varje hörn av korgen med kraftiga bultar för att hålla batterierna på plats i sid- och höjdled. Eftersom den främre batterikorgen hamnar mycket nära motorrummets främre plåt kunde jag utnyttja den till att fästa dess främre del. Sedan fästes den i de två återstående hörnen samt i plattjärnet och batteribrickan (som jag var tvungen att kapa för att få plats).


Här syns batterikorgarna och originalbatteriet uppifrån. Plattstålet och de tre vinkelstålen som håller fast dem syns också.


Batterierna hålls på plats i korgarna med ett plattjärn över dem som fäster i två M6 gängstänger.


Det blir trångt under motorhuven. Kablarna från motorn kommer man åt mellan korgarna.


Vänster infästning i närbild. Allting är bultat eftersom jag inte har svets.


Höger infästning i närbild. Allting sitter som berget trots att det inte ser särskilt snyggt ut. Jag kunde utan problem kliva och sitta i korgarna under monteringen när jag behövde komma åt på jobbiga ställen.

Nu finns det korgar till alla batterier, men skyddsplåtar under bilen samt isolering återstår innan den delen är klar. Tidsåtgång för främre batterikorgar (inkluderat byggandet av korgen) är ca 12 timmar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar