fredag 4 december 2009

Första batterikorgen färdigbyggd


Under baksätet, där besintanken satt, planerade från början att placera sex batterier, vilket är vad som får plats på den arean vid mätning. Dock är bensintanken skålformad: baksätet lutar neråt, och hödjmässigt finns det inte plats till sex batterier utan att förlora markfrigången. I främre delen av tankens utrymme är höjden tillräcklig, och det fanns utrymme att placera två batterier under baksätet.

Först sågades två luckor ut i plåten som sätet vilar på med hjälp av en vinkelslip jag fått låna. Luckorna behövs för att fylla på vatten i, och inspektera batterierna. Sedan byggdes en undre ram av vinkelstål, 30*30*3 mm och 20*20*3 mm som håller batterierna på plats i längd- och sidled. Den fästes sedan på fyra punkter under bilen: bredvid domkraftens fästen på vardera sida och med stora brickor i baksätets plåt. 120 v laddaren placerades bakom batterierna, även den lätt åtkomlig från luckorna som sågades upp. I höjdled säkrades batterierna med spikband som bultades ihop runt ramen och över batterierna. Sedan böjdes luckorna till för att batterierna skulle få plats (jag var tvungen att höja baksätet ca 5 cm för att inte förlora markfrigången) och gångjärn skruvades fast.


Ramen (hålls på plats med spikbanden innan de riktiga fästena är gjorda)



Laddaren


Batterierna monterade (silvertejp på spikbanden för att skona batteriplasten och skydda mot kortslutning)


Tidsåtgången var ca 10 timmar. Det som tar mest tid är inte fundera ut konstruktionen eller att såga till delarna (trots att jag bara har en bågfil). Däremot tar det tid att borra med handborrmaskinen i metall, särskilt under bilen när man tvingas ligga i underliga positioner, och att skruva fast alla bultar när man inte kan komma åt huvudet och muttern på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar